För ett antal år sedan provade jag på att köra kon bana.
Förutom en liten startavgift så var kravet att man använde en hjälm.
Jag har två stycken hjälmar så det blev att testa vilken jag skulle välja.
- IMG_1.JPG (2.34 MiB) Viewed 14436 times
- IMG_2.JPG (2.28 MiB) Viewed 14436 times
Den blå hjälmen använde jag i slutet på sextiotalet när jag tävlade med min BMC Cooper S.
Var och hälsade på bilen sommaren 2017, så det blev en liten tår i ögat för det var 45 år sedan vi sågs.
- IMG_3. Sandviken 1968.JPG (751.41 KiB) Viewed 14436 times
Min kartläsare Claes-Göran Molin och jag på väg mot SS1.
- IMG_4. Sandviken 1968.JPG (636.97 KiB) Viewed 14436 times
Det blev den svarta hjälmen för kon bane körningen.
Det hade regnat strax före min start och det gjorde det lite extra spännande att få provocera R:en.
Inställningar före start:
- Chassi sättning ”Advanced”
- Hjälpmedel bortkopplade (Antispinn, Antisladd)
Jag var mycket nöjd med billens uppförande man märkte knappt av att underlaget var blött.
Men det kändes att bilen är tung när man åker kon bana, tror att det har passat Cooper S:en bättre med sina 700 kg.
Eftersom det var tätt mellan konorna så behövdes inte 3ans växel, 2an klarar nästan 100 km/t utan att övervarva, fast det har varit kul att få prova lite högre hastigheter.
Det som var mest påtagligt var när man skulle vända vid sista konan, vändradien på R:en är stor.
Om det hade varit snö har man kunnat använda handbromsen men inte på asfalt för där känns handbromsen lite för klen.
Det skulle ha varit kul att få prova på kon bana på snöunderlag, går det inte alltför snabbt så går det att styra lite med gaspedalen när man svänger, just när man trycker till så tar bakhjulsdriften över en kort stund.
- IMG_5.jpg (284.86 KiB) Viewed 14436 times
- IMG_6.jpg (301.89 KiB) Viewed 14436 times