CG:s S60 R 2007 Passion Red
Moderator: Moderator
CG:s S60 R 2007 Passion Red
Drygt 10år med S60 R 2007 Passion Red
- Inköp av bilen april 2008
- Hade då rullat 147 mil
- Idag 3 december 2018 har bilen rullat drygt 9000 mil
- Inköp av bilen april 2008
- Hade då rullat 147 mil
- Idag 3 december 2018 har bilen rullat drygt 9000 mil
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Bilen klar för avhämtning efter återbehandling av lackkonservering
- Attachments
-
- IMG_1987.JPG (4.97 MiB) Viewed 24342 times
-
- Nordic R - Medlem
- Posts: 45
- Joined: 18 Nov 2018, 21:29
- Location: Södermanland
- NordicR Medlemsnummer: 950
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Riktigt fin bil CG
- Robert Lind
- Nordic R - Sekreterare
- Posts: 69
- Joined: 18 Nov 2018, 11:21
- Location: Dalarna
- NordicR Medlemsnummer: 628
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Håller med Patrik!
-
- Nordic R - Ordförande
- Posts: 41
- Joined: 18 Nov 2018, 20:24
- Location: Jönköping
- NordicR Medlemsnummer: 122
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Jag har nog sagt det förr.
Den bilen är fin Du är ju en av få som har kört en helt "Ny" R i så många mil med.
Den bilen är fin Du är ju en av få som har kört en helt "Ny" R i så många mil med.
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Tack Grabbar för era kommentarer!
Jag håller på med att återskapa bilderna från den gamla tråden (bilder i repris ett tag framöver)
Gobi Soft-läderklädsel
Jag håller på med att återskapa bilderna från den gamla tråden (bilder i repris ett tag framöver)
Gobi Soft-läderklädsel
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Mitt garage är för trångt för att göra några större operationer på bilen, så jag får hålla mig till labb bänken för elektronik.
Jobbar man med ytmonterade komponenter så behövs inte så stor yta/plats.
Jag har utvecklat ett antal olika laddtrycksmätare och här är ett exempel som man kan kalla för analog mätare med en decimal (bild nedan).
Jag föredrar laddtrycks mätare som visar två decimaler, då vet man vilket laddtryck som man har.
Om laddtrycksmätare med en decimal visar 0,9 bar och en laddtrycksmätare med två decimaler visar 0,99 bar så är det för mig en mycket stor skillnad.
Jag återkommer med beskrivning på laddtrycksmätare som har sifferdisplay och alfanumerisks display. Med en alfanumerisks display kan man göra lite roliga saker som exempelvis ha koll på AC kompressorn (drift tid vid varje tillslag samt totaldrifttid på en längre resa), yttre lufttryck samt hk vid olika laddtryck.
AC= Blå led som lyser när AC jobbar
Kretskort med microprocessor
Jobbar man med ytmonterade komponenter så behövs inte så stor yta/plats.
Jag har utvecklat ett antal olika laddtrycksmätare och här är ett exempel som man kan kalla för analog mätare med en decimal (bild nedan).
Jag föredrar laddtrycks mätare som visar två decimaler, då vet man vilket laddtryck som man har.
Om laddtrycksmätare med en decimal visar 0,9 bar och en laddtrycksmätare med två decimaler visar 0,99 bar så är det för mig en mycket stor skillnad.
Jag återkommer med beskrivning på laddtrycksmätare som har sifferdisplay och alfanumerisks display. Med en alfanumerisks display kan man göra lite roliga saker som exempelvis ha koll på AC kompressorn (drift tid vid varje tillslag samt totaldrifttid på en längre resa), yttre lufttryck samt hk vid olika laddtryck.
AC= Blå led som lyser när AC jobbar
Kretskort med microprocessor
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Nytvättad inför Rättviks Träffen 1 juli 2017.
Jag bodde på Hotell Dalecarlia och i bakgrunden ser man Siljan.
Tråkigt nog så upphörde Rättviks Träffen, så i år 2018 blev det ingen träff. Här kommer Robban på besök, klubbens sekreterare glidande uppför backen till Hotell Dalecarlia. Och här var den nytvättad inför Dalecarlia Tour 2015
Bilden tagen i Sundborn i Dalarna och till vänster ser man en snutt av Sundborns ån.
På den här platsen och bakom den röda byggnaden firar man midsommar och reser midsommarstången.
Jag bodde på Hotell Dalecarlia och i bakgrunden ser man Siljan.
Tråkigt nog så upphörde Rättviks Träffen, så i år 2018 blev det ingen träff. Här kommer Robban på besök, klubbens sekreterare glidande uppför backen till Hotell Dalecarlia. Och här var den nytvättad inför Dalecarlia Tour 2015
Bilden tagen i Sundborn i Dalarna och till vänster ser man en snutt av Sundborns ån.
På den här platsen och bakom den röda byggnaden firar man midsommar och reser midsommarstången.
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Nu har jag skiftat från sommarhjul till vinterhjul, så nu är både jag och bilen redo för snö.
Något som jag gillar när det är vinterväglag, är att i låga farter behöver man inte använda handbromsen för att ta en 90 graders böj, det är bara att trycka till på gasen så får man ut bakvagnen och sedan är det bara gasa på, så drar den så fint på alla hjulen och bilen går rakt fram (jag är uppvuxen med att styra med handbromsen, då jag tävlings åkte i slutet på 60-talet med en BMC Cooper S som är framhjulsdriven).
För spänningens skull brukar jag koppla ur alla hjälpmedel, men en sak är klar, hjälpmedlen gör STOR nytta och då tänker jag på antisladd (det är ett väldigt oväsen i bilen från bromsarna när man provocerar med antisladd inkopplad).
Något som jag gillar när det är vinterväglag, är att i låga farter behöver man inte använda handbromsen för att ta en 90 graders böj, det är bara att trycka till på gasen så får man ut bakvagnen och sedan är det bara gasa på, så drar den så fint på alla hjulen och bilen går rakt fram (jag är uppvuxen med att styra med handbromsen, då jag tävlings åkte i slutet på 60-talet med en BMC Cooper S som är framhjulsdriven).
För spänningens skull brukar jag koppla ur alla hjälpmedel, men en sak är klar, hjälpmedlen gör STOR nytta och då tänker jag på antisladd (det är ett väldigt oväsen i bilen från bromsarna när man provocerar med antisladd inkopplad).
Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red
Jag beskrev tidigare i tråden om mina projekt med Laddtrycksmätare, nu tänkte jag beskriva Laddtrycksmätare samt AC- koll med Sifferdisplay och Alfanumeriskdisplay.
(Testkörning av två olika typer Laddtrycksmätare) Eftersom det är svårt att både ta bilder samt köra bilen, så har jag kört laddtrycksmätaren i testbänken.
Med hjälp av testbänken kan jag simulera laddtrycksgivaren samt AC-drift.
Nyckel i Radioläge
1= Visar endast övertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
2= Visar både över / undertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
3= Bilens systemspänning
4= Omgivande lufttryck innan motorn startas
Nyckel i Radioläge
5= Visar antal gånger som AC-jobbat
6= Visar antal sek som AC-jobbat vid senaste start av AC:en
Värdena i Radioläge visar sparade värden från föregående tur med bilen
Bilen har startats / tomgång
Nollställer alla drift värden för AC, samt nu ser man att generatorn laddar (13,8V)
AC-jobbar
5= Visar att AC-jobbar
6= Visar antal sek AC-jobbar vid varje start av AC
8= Total driftstid för AC:en (visas endast när AC är i drift, annars visas det omgivande lufttrycket som var före start av motor)
9= Blå led lyser vid AC-drift
Normalt så jobbar AC mellan 3-15 sec vid varje start. Om bilen stått i ute en gassande dag i solen så brukar AC jobba mellan 1-2 minuter för att sedan återgå till att jobba mellan 3-15 sec.
När man gasar på
Ser man laddtryck samt hk (hk= teoretiska värden ej verifierat)
c:a 3900 rpm c:a 5400 rpm
Här har jag inga rpm-värden
Laddtrycks givaren som jag använder klarar max 1,6 bar och vid 1,6 bar skulle det teoretiskt vara runt 375/380 hk enligt mina beräkningar om nu original turbon skulle klara det.
Det finns ju många duktiga medlemmar och någon kan säkert ge en kommentar om detta kan vara rimliga värden eller inte.
När man släpper på gasen
Sifferdisplayen visar toppvärde för laddtrycket i c:a 10 sek och den Alfanumeriska displayen visar nuvarande bar-värde samt max-hk, max-hk visas i c:a 15 sek.
(Testkörning av två olika typer Laddtrycksmätare) Eftersom det är svårt att både ta bilder samt köra bilen, så har jag kört laddtrycksmätaren i testbänken.
Med hjälp av testbänken kan jag simulera laddtrycksgivaren samt AC-drift.
Nyckel i Radioläge
1= Visar endast övertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
2= Visar både över / undertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
3= Bilens systemspänning
4= Omgivande lufttryck innan motorn startas
Nyckel i Radioläge
5= Visar antal gånger som AC-jobbat
6= Visar antal sek som AC-jobbat vid senaste start av AC:en
Värdena i Radioläge visar sparade värden från föregående tur med bilen
Bilen har startats / tomgång
Nollställer alla drift värden för AC, samt nu ser man att generatorn laddar (13,8V)
AC-jobbar
5= Visar att AC-jobbar
6= Visar antal sek AC-jobbar vid varje start av AC
8= Total driftstid för AC:en (visas endast när AC är i drift, annars visas det omgivande lufttrycket som var före start av motor)
9= Blå led lyser vid AC-drift
Normalt så jobbar AC mellan 3-15 sec vid varje start. Om bilen stått i ute en gassande dag i solen så brukar AC jobba mellan 1-2 minuter för att sedan återgå till att jobba mellan 3-15 sec.
När man gasar på
Ser man laddtryck samt hk (hk= teoretiska värden ej verifierat)
c:a 3900 rpm c:a 5400 rpm
Här har jag inga rpm-värden
Laddtrycks givaren som jag använder klarar max 1,6 bar och vid 1,6 bar skulle det teoretiskt vara runt 375/380 hk enligt mina beräkningar om nu original turbon skulle klara det.
Det finns ju många duktiga medlemmar och någon kan säkert ge en kommentar om detta kan vara rimliga värden eller inte.
När man släpper på gasen
Sifferdisplayen visar toppvärde för laddtrycket i c:a 10 sek och den Alfanumeriska displayen visar nuvarande bar-värde samt max-hk, max-hk visas i c:a 15 sek.