Återuppliva en T-Gul

Specifik info för 850 T-5R Postar vi här.

Moderator: Moderator

angel95
Medlemsnummer: 0

Återuppliva en T-Gul

Inlägg av angel95 » 30 aug 2019, 21:54

Hej alla ! Är ny medlem hos NordicR

Jag skulle vilja dela med mig historia om min T-Gul och orsaken till dom låga miltalen Bild

Min intresse för R-Bilarna började ganska tidigt jag var ca 9 år gammal och såg en Helt ny S60R Silver metallic med atacama inredning hos Bilia Haga norra
Jag förstod ganska direkt att detta var inte vilken Volvo som helst ! En trevlig försäljare gav mig Broschyler om R bilarna jag fastnade för mest för dom snygga blåa mätarna, jag sa till mig själv att när jag blir stor då måste jag bara ha en sån bil !

Åren gick jag blev som sagt äldre och under min uppväxt kom kännande om alla R-Modellerna
Som Volvo gjorde T-Gul version var något extra jag föll för,

Jag köpte min dröm Volvo 2016 som jag lovade mig själv som 9-årig det blev en V70R från 2005 svart metallic med Gobi inredning samt manuell låda, sen dess har jag ägt alla R-modellerna dvs

850 T-5R Gul,grön,svart
850 R röd grön svart
S70 R saffran nyligen såld
V70 R saffran, Laserblå

V70/S60R flashgrön, svart metallic,Grå metallic

Ja i stort sett alla modeller i alla färger bortsett från vit och turkos Bild

Men jag ville ha det där lilla extra jag ville ha en T-Gul sedan med manuell låda och med låga mil !

Jag beställde en lista från transportstyrelsen med alla registrerade T-Gula

Jag gick igenom listan noga och började ringa runt
Det var inte lätt många ville inte sälja sina bilar och några ville fast inte till en rättvis pris, nästan längst ner på listan ser jag ett reg nummer som lyder PJR-020 jag slog upp den via register och ser att den hade varit avställd sedan 1998 och står på samma ägare sen ny! Jag ringde upp ägaren som heter Peter,

Peter berättade att bilen inte var hans utan hans gamle far som är död anledningen till att Peter var registrerad ägare är för att han jobbar på Volvo huvudkontoret i Gbg och att försäljaren som han gamle far kände på skobes bil i Motala rekommenderade honom att lägga en ansöka om T-Gul på Peter för att det skulle vara en större chans att en anställd på Volvo får en T-Gul Peters store bror la också en ansöka om en T-Gul men han fick istället en T-Röd året efter,

Peters far blev sjuk och föll ihop vintern 1997 bilen blev avställd 1998, Den gamle farbror dog och lämnade efter sig en förmögenhet till sina söner och döttrar, en konflikt uppstår mellan familjen och en utav bröderna bestämde sig att ge sig på bilen,

Jag har sjävklart frågat om lov att skriva on detta från Peter och hans familj

Bak rutan fram rutan samt hela förar sidan och huv
Fick fick slag med hammare, Peter och hans andra bror han som fick den T-Röda såg bilen och bestämde sig att flytta bilen i ett verkstad som deras far ägde och låta tiden avgöra vad som ska hända med bilen, åren gick och inget blev av tills jag hörde av mig det var lite kämpig att få köpa bilen då andra i familjen ville först inte släppa taget om bilen Peter själv blev bara glad att jag hörde av mig han ville inte ha bilen i sin närvaro efter ca 3 års försök så gick familjen med på att sälja bilen Peter ringer mig och ger mig klartecken jag hyrde en bil transport och begav mig till Gbg jag lovade familjen att aldrig sälja bilen efter 3 års kontakt så blev vi goda vänner också Bild Bild

Bilen kommer ej att säljas !

Detta var bilen historia till dom låga milen

Nu ska det renovera

Jag frågade Peter när jag hängde bilen ”när var motorn senast igång?” Han svarade ”1997” och skattade Bild

Som ni alla förstå så var det inte för mig att köpa en ny batteri bara utan mycket måste gå igenom och bytas ut inför första starten,

Kamrem & vatten pump var det första som byttes
Tändstift tändkablar mm
20 Liter färsk bensin i tanken
Ny olja & filter
Ny multirem

Motorn startade direkt men lät som en traktor dom första 10 minuterna sen hörde man bara hur den gick från diesel till en tystlåten bensinare Bild

BildBildBild
IMG_0860.JPG

BildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 2 angel95, redigerad totalt 30 gång.