Page 2 of 2
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 10:44
by Fredrik Sunnemalm
Äntligen dags för montering i bilen, nu är vi framme 2008-04-04 så alltså strax över 3 månaders skruvande i raskt tempo.
Vi börjar med ett par bilder på svänghjulet som äntligen var tillbaka från omstiftningen.
Nytt filter innan uppstart.
Färdig för placering i bilen:
Äntligen på plats.
Nya dumparna som ska på plats.
Samt lite vätska.
På plats och dp på plats.
Japp oljereturen från turbon fördes in genom oljepluggshålet.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 10:49
by Fredrik Sunnemalm
Inte så många bilder på det just nu men batteriet flyttades till bagaget för att ge plats till rör och störra luftfilter.
Dags för tigning av lite rostfria rör, det var första gången jag höll i en tigsvets med endast lite info via telefon hur man "skulle" göra.
Som synes så var dte blåa slangar som gällde på dne tiden.
Givetvis fylldes det upp med fin olja innan uppstart.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 10:57
by Fredrik Sunnemalm
Direkt vid uppstart så hittades en läcka på kylaren så ur med kylaren och dit med en nya från volvo.
Dags för inkörning och allt löpte på ganska bra , en miss var inkopplingen av westgaten som gjorde att dte blev skenladd efter ca 2 mil i en uppförsbacke, min 2,5 bar han jag se på mätare.
Ringer då motorbyggaren och frågar lite om skador o liknande.
Jag: jävlar vad det ladda på , kan det ha skadat något?
Patrik: Låter det illa/skramlar/knackar?
Jag: Nej
Patrik: Bra då vet vi att den gillar lite laddtryck i alla fall
Motorn kördes sen in ca 100mil på en några dagar för mappningen var bokad sen 2 månader tillbaka och började bli bråttom.
Så for vi upp till TS-motor som även hade mappat original motorn.
Allt lira riktigt bra i bänken men vi kom ej så långt som var tänkt, vi hittade hur mycket original bräsnleslangar ville flöda, över 470hk började bräsnlertycket svaja lite.
Nedan syns vart vi landade.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 11:04
by Fredrik Sunnemalm
Mer fart kräver bättre bromsar. var en av de första med Ksport på 850.
Men stötte på problem dirket när hjulen skulle på, fälgen gick i oket, bara till och börja mäta och beställa spacer.
Kör i dag med 18mm spacer vilket funkar väldigt bra, tycker bilen även blev stadigare med bredare spårvidd.
Tyckte sne bakänden blev lite mjuk i sidledes och hade sett något om stag i bak men kunde ej hitta något på nätet.
Så dags för o börja testa och bygga eget stag.
Dessa blev så populära så fick betällningar från alla möjliga håll både i sverige och utomlands, byggde nog 70-80st innan jag tröttnade.
Dom som såldes lämnades även på pulverlack innan de levererades.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 11:10
by Fredrik Sunnemalm
Så dags för att göra iordning bilen för lite roliga däck
Fälgar inhandlades och pegasus valdes för det är en 8" bred original fälg, fans dne eller s80 T6 fälgar att välja på då.
Hum det blev trångt så vals beställdes hem och bara skriva till verket och testa lite , aldrig sett innan hur man gjorde.
Just ja Ksport original belägg var bara dynga i alla fall på dne tiden.
Så lite roligare grejer beställdes hem.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 11:16
by Fredrik Sunnemalm
Efter en runda på strippen i malmö en kväll så sprack grenröret som hade inhandlats begagnat.
Går ej plocka av på plats utan ur med motorn igen för att fixa.
Bild på den hemmabyggda ic.
Motor är ur.
Efter svetsning börjar det tråkiga äkliga kliandet men som tur är har jag en intresserad fru som gillar pyssel jobb.
I bakgrunden syns Lars och hans bil som vi just då hade plockat ur motorn för lite översyn och byggande av nytt grenrör.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 06 Apr 2020, 11:18
by Fredrik Sunnemalm
Det blev många uppdateringar i dag, detta efter jag hittade en USB sticka med massor gamla bilder.
Någonstans har jag mer och äldre bilder så möjligt det kommer lite i fel ordning framöver när lusten faller på och tid finnes.
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 11 Apr 2020, 09:08
by Robert Lind
Kul att läsa!
Re: Volvo 855R -96 "JCA"
Posted: 12 Apr 2021, 09:18
by Fredrik Sunnemalm
Då var bilen väckt ur dvalan, varit i gång för varmkörning några gånger men inte varit i trafiken sen hösten 2018.
Men började med de enkla grejerna och byta drevet till trippmätaren.
Det är en del jobb för det lilla drevet.
Sen var det dags o ta tag i lite kablar o grejer till sprutet.
EN liten kabel i nya eftermarknadssprutet hade hamnat på fel ställe, så nu tror vi allt är löst.
Kvar står en del justering av värdarna på tomgången efter som vi försökt mappa bort felet innan.
Har ju anmält bilen till klubbens körning på Emmaboda 4/6 så var ju bara sätta fart, tur man har hjälp av bra folk runt sig.