David's V70R Saffran

Här kan du posta bilder och text på din eller dina bilar som du har.

Moderator: Moderator

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 09 Mar 2020, 11:45

Tjenare!

Som "ny-gammal" medlem här i klubben så tänker jag att det väl hör till att lägga upp någon form av projekttråd.. Har haft ett gäng R-bilar genom åren och den första köptes för ungefär 10 år sedan, så intresset har funnits länge.

Just nu i mitt hushåll finns 2,5 R-bilar (Min saffran, min sambos saffran och en svart V70R som jag äger 50% av tillsammans med en kompis här på forumet).

Min R som jag tänkte ägna denna tråd åt är en V70R Saffran FWD -98 som behöver en skopa kärlek. Den köptes egentligen in förra vintern som året-runt brukis.. Men kom snart till sans och köpte en annan vinterbrukis och ställde in denna i garaget.

Vid inköp så var skuffluckan totalt sönderrostad, man hade närapå kunnat slänga in matkassarna i bagaget utan att öppna bakluckan... :lol: Även motorhuven hade sina rostblommor, men bättre begagnad huv och baklucka i rätt färg köptes in och monterades i princip direkt.

Såhär såg den ut vid inköp, sånär som på att baklucka och motorhuv redan blivit utbytta vid fototillfället och en XC-grill hade hittat på plats.

Image
Image


Bilen köptes på vinterhjul och några sommarhjul medföljde inte så en uppsättning Mirzam-kopior köptes och monterades och även en uppsättning C70 klarklas skruvades dit.

Image


Bilen brukades därefter utan några större ingrepp, tills den dagen det bokstavligen började rinna olja från ventilkåpan :lol: Det var sent förra sommaren och bilen kördes in i garaget och blev ståendes där och står kvar där än... Men rivningen är påbörjad i vart fall..

Skicket i motorrummet lämnar rent allmänt väldigt mycket att önska.. Men det kommer tas om hand allt eftersom.

Demontering påbörjad:

Image
Image
Image

Rengöring av ventilkåpan stog på schemat, ägnade ett par timmar på att få bort gammal packning samt att jag putsade upp kåpan lite snabbt så det blir roligare att återmontera :lol: Fick även tag i en kolfiberkåpa i nyskick, givetvis Volvo orginal :)

Image
Image


Det var allt för nu, men fyller på här allt eftersom jag gör saker :)

User avatar
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare
Nordic R - Sekreterare
Posts: 69
Joined: 18 Nov 2018, 11:21
Location: Dalarna
NordicR Medlemsnummer: 628

Re: David's V70R Saffran

Post by Robert Lind » 10 Mar 2020, 10:24

Kul att läsa om den och vad som försiggår i garaget :)
Hemsidesredaktör NordicR

Bil: 855 T-5R, T-Gul.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 16 Mar 2020, 09:34

Fick något infall och tog mig ut i garaget och började montera ihop bilen igen :)

Efter noggrann rengöring (ett par timmar med rakblad och Bräkleen...) så var det dags att limma med volvo´s hutlöst dyra packningslim, ett riktigt kladd att hållas med :lol:

Image

Kåpan på plats, och bultarna dragna till 17NM som sig bör. Oljade även in kammarna ordentligt så dom inte går torrt vid uppstart.

Image

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 18 Mar 2020, 21:36

Fortsatte lite med bilen igår kväll. Bilen visade inga tendenser till igensatt vevhusventilation men passade ändå på att byta oljefällan och slangarna till denna då allt är isärplockat, då vet man att det är fräscht :)

Image


Sedan så monterades insug och och fuelrail dit. Normalt så sitter det ju robotslang runt kablarna till spridarkontakterna men denna var spröd som kex.. tillfälligt så lindade jag kablarna i eltejp men ska kläs i ny robotslang framöver.

Image



Fuelrailen har en ventil i ena änden med en tråkig blå ventilhatt, så detta fick det bli ändring på ;)

Image



Här slutade jag för dagen, nu börjar det närma sig uppstart åtminstone :)

Image



Fortsätter väl på min monolog här så fort det händer något, mest för att det är kul att dokumentera lite på vad man har gjort men det kanske kan bidra med inspiration till någon annan med :)

Schmidt
Nordic R - Medlem
Nordic R - Medlem
Posts: 88
Joined: 18 Nov 2018, 21:56
Location: Limhamn
NordicR Medlemsnummer: 435

Re: David's V70R Saffran

Post by Schmidt » 27 Mar 2020, 13:25

Bra jobbat!
Ska bli kul och följa :)
Vad har du haft kofoten till ? :)

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 28 Mar 2020, 11:03

Schmidt wrote: 27 Mar 2020, 13:25 Bra jobbat!
Ska bli kul och följa :)
Vad har du haft kofoten till ? :)
Tackar! :) kofoten använde jag för att kolla konditionen på nedre motorfästet under remhjulet på veven :) dom brukar ofta vara helt av har jag märkt :lol:

Bilen är förövrigt uppstartad nu :) med en liten fadäs dock.... :lol: uppdatering kommer :)

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 28 Mar 2020, 18:09

Motorn är numer ihopbyggd och provstartad. Startade och gick kanonfint i en sekund ungefär innan jag fick slå av den då kompisen skrek: "STÄNG AV!!!" Det visade sig att clipsen/låsningen som håller fast oljeslangarna i kylaren faktiskt sitter där av en anledning... :lol:

Risken när man har en bil ståendes länge som i detta fallet är att man "lånar" delar till andra projekt... Bytte kylare på en annan V70 och slarvade bort just ett sådant clips, tänkte att jag "lånar" ett från denna så länge, för det kommer jag ju ihåg att ersätta sen.... :lol:

Nåja.. ingen skada skedd, annat än att det sa "Plopp" och att jag fick tvätta garageväggen med avfettning... :lol:

Motorn går hur som helst kanon nu och jag passade även på att montera en polybussning i övre motorfästet samt ett BSR Optiflow-kit :)

Image

Image

User avatar
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare
Nordic R - Sekreterare
Posts: 69
Joined: 18 Nov 2018, 11:21
Location: Dalarna
NordicR Medlemsnummer: 628

Re: David's V70R Saffran

Post by Robert Lind » 30 Mar 2020, 22:56

Skönt att slangen lossnade i garaget och inte på motorvägen :O

Bra jobbat för övrigt!
Hemsidesredaktör NordicR

Bil: 855 T-5R, T-Gul.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 03 Apr 2020, 15:46

Robert Lind wrote: 30 Mar 2020, 22:56 Skönt att slangen lossnade i garaget och inte på motorvägen :O

Bra jobbat för övrigt!
Haha ja verkligen.... tack! :)

munktorparen
Posts: 10
Joined: 06 Mar 2020, 16:23
Location: Arboga
NordicR Medlemsnummer: 796

Re: David's V70R Saffran

Post by munktorparen » 07 Apr 2020, 12:53

Då står bilen på hjul för första gången på 6-7 månader :) Dock tillfälliga hjul...


Image


Dessa inhandlades och är numer monterade istället :)


Image

Post Reply