Page 1 of 5

CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 02 Dec 2018, 18:53
by CGS
Drygt 10år med S60 R 2007 Passion Red

- Inköp av bilen april 2008
- Hade då rullat 147 mil
- Idag 3 december 2018 har bilen rullat drygt 9000 mil
IMG_7446.JPG
IMG_7446.JPG (3.29 MiB) Viewed 16736 times
IMG_8845.JPG
IMG_8845.JPG (3.25 MiB) Viewed 16736 times

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 03 Dec 2018, 08:23
by CGS
Bilen klar för avhämtning efter återbehandling av lackkonservering
IMG_1986.JPG
IMG_1986.JPG (4.84 MiB) Viewed 16733 times

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 03 Dec 2018, 17:21
by Patrik Pettersson
Riktigt fin bil CG :)

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 03 Dec 2018, 20:50
by Robert Lind
Håller med Patrik!

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 03 Dec 2018, 20:59
by Martin Lund
Jag har nog sagt det förr.
Den bilen är fin :) Du är ju en av få som har kört en helt "Ny" R i så många mil med.

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 04 Dec 2018, 06:58
by CGS
Tack Grabbar för era kommentarer! :D
Jag håller på med att återskapa bilderna från den gamla tråden (bilder i repris ett tag framöver)

Gobi Soft-läderklädsel
009.jpg
009.jpg (2.38 MiB) Viewed 16720 times
009b.jpg
009b.jpg (2.7 MiB) Viewed 16720 times

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 06 Dec 2018, 16:18
by CGS
Mitt garage är för trångt för att göra några större operationer på bilen, så jag får hålla mig till labb bänken för elektronik.
Jobbar man med ytmonterade komponenter så behövs inte så stor yta/plats.
Jag har utvecklat ett antal olika laddtrycksmätare och här är ett exempel som man kan kalla för analog mätare med en decimal (bild nedan).
Jag föredrar laddtrycks mätare som visar två decimaler, då vet man vilket laddtryck som man har.
Om laddtrycksmätare med en decimal visar 0,9 bar och en laddtrycksmätare med två decimaler visar 0,99 bar så är det för mig en mycket stor skillnad.
Jag återkommer med beskrivning på laddtrycksmätare som har sifferdisplay och alfanumerisks display. Med en alfanumerisks display kan man göra lite roliga saker som exempelvis ha koll på AC kompressorn (drift tid vid varje tillslag samt totaldrifttid på en längre resa), yttre lufttryck samt hk vid olika laddtryck.

TCM7 Front.jpg
TCM7 Front.jpg (2.46 MiB) Viewed 16700 times
AC= Blå led som lyser när AC jobbar

TCM7 KK.jpg
TCM7 KK.jpg (2.74 MiB) Viewed 16700 times
Kretskort med microprocessor

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 19 Dec 2018, 06:44
by CGS
Nytvättad inför Rättviks Träffen 1 juli 2017.
Jag bodde på Hotell Dalecarlia och i bakgrunden ser man Siljan.
Tråkigt nog så upphörde Rättviks Träffen, så i år 2018 blev det ingen träff.
IMG_2429 - Ma.JPG
IMG_2429 - Ma.JPG (2.93 MiB) Viewed 16646 times
Här kommer Robban på besök, klubbens sekreterare glidande uppför backen till Hotell Dalecarlia.
IMG_2454 - Ma.JPG
IMG_2454 - Ma.JPG (2.31 MiB) Viewed 16646 times
Och här var den nytvättad inför Dalecarlia Tour 2015
Bilden tagen i Sundborn i Dalarna och till vänster ser man en snutt av Sundborns ån.
På den här platsen och bakom den röda byggnaden firar man midsommar och reser midsommarstången.
IMG_8016 Ma.JPG
IMG_8016 Ma.JPG (3.88 MiB) Viewed 16646 times

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 27 Dec 2018, 15:34
by CGS
Nu har jag skiftat från sommarhjul till vinterhjul, så nu är både jag och bilen redo för snö.
Något som jag gillar när det är vinterväglag, är att i låga farter behöver man inte använda handbromsen för att ta en 90 graders böj, det är bara att trycka till på gasen så får man ut bakvagnen och sedan är det bara gasa på, så drar den så fint på alla hjulen och bilen går rakt fram (jag är uppvuxen med att styra med handbromsen, då jag tävlings åkte i slutet på 60-talet med en BMC Cooper S som är framhjulsdriven).
För spänningens skull brukar jag koppla ur alla hjälpmedel, men en sak är klar, hjälpmedlen gör STOR nytta och då tänker jag på antisladd (det är ett väldigt oväsen i bilen från bromsarna när man provocerar med antisladd inkopplad).
IMG_9197.JPG
IMG_9197.JPG (2.94 MiB) Viewed 16576 times

Re: CG:s S60 R 2007 Passion Red

Posted: 21 Jan 2019, 07:12
by CGS
Jag beskrev tidigare i tråden om mina projekt med Laddtrycksmätare, nu tänkte jag beskriva Laddtrycksmätare samt AC- koll med Sifferdisplay och Alfanumeriskdisplay.
(Testkörning av två olika typer Laddtrycksmätare)
001.jpg
001.jpg (2.47 MiB) Viewed 16381 times
Eftersom det är svårt att både ta bilder samt köra bilen, så har jag kört laddtrycksmätaren i testbänken.
Med hjälp av testbänken kan jag simulera laddtrycksgivaren samt AC-drift.

Nyckel i Radioläge
1= Visar endast övertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
2= Visar både över / undertryck (toppvärde sparas i c:a 10 sek)
3= Bilens systemspänning
4= Omgivande lufttryck innan motorn startas
1 IMG_2947  1-4 Radioläge.JPG
1 IMG_2947 1-4 Radioläge.JPG (3.28 MiB) Viewed 16381 times

Nyckel i Radioläge
5= Visar antal gånger som AC-jobbat
6= Visar antal sek som AC-jobbat vid senaste start av AC:en
Värdena i Radioläge visar sparade värden från föregående tur med bilen
2 IMG_2951  5-6 Radioläge.JPG
2 IMG_2951 5-6 Radioläge.JPG (3.26 MiB) Viewed 16381 times

Bilen har startats / tomgång
Nollställer alla drift värden för AC, samt nu ser man att generatorn laddar (13,8V)
3 IMG_2952 Tomgång.JPG
3 IMG_2952 Tomgång.JPG (5.47 MiB) Viewed 16381 times

AC-jobbar
5= Visar att AC-jobbar
6= Visar antal sek AC-jobbar vid varje start av AC
8= Total driftstid för AC:en (visas endast när AC är i drift, annars visas det omgivande lufttrycket som var före start av motor)
9= Blå led lyser vid AC-drift
Normalt så jobbar AC mellan 3-15 sec vid varje start. Om bilen stått i ute en gassande dag i solen så brukar AC jobba mellan 1-2 minuter för att sedan återgå till att jobba mellan 3-15 sec.
4 IMG_2969  AC jobbar  5-6  8-9.JPG
4 IMG_2969 AC jobbar 5-6 8-9.JPG (3.25 MiB) Viewed 16381 times

När man gasar på
Ser man laddtryck samt hk (hk= teoretiska värden ej verifierat)
c:a 3900 rpm
5 IMG_2957 Gasar.JPG
5 IMG_2957 Gasar.JPG (5.35 MiB) Viewed 16381 times
c:a 5400 rpm
6 IMG_2959 Gasar.JPG
6 IMG_2959 Gasar.JPG (5.29 MiB) Viewed 16381 times

Här har jag inga rpm-värden
Laddtrycks givaren som jag använder klarar max 1,6 bar och vid 1,6 bar skulle det teoretiskt vara runt 375/380 hk enligt mina beräkningar om nu original turbon skulle klara det.
Det finns ju många duktiga medlemmar och någon kan säkert ge en kommentar om detta kan vara rimliga värden eller inte.
7 IMG_2964 Gasar.JPG
7 IMG_2964 Gasar.JPG (5.37 MiB) Viewed 16381 times

När man släpper på gasen
Sifferdisplayen visar toppvärde för laddtrycket i c:a 10 sek och den Alfanumeriska displayen visar nuvarande bar-värde samt max-hk, max-hk visas i c:a 15 sek.
8 IMG_2966  .JPG
8 IMG_2966 .JPG (5.52 MiB) Viewed 16381 times