855R Turkos

Här kan du posta bilder och text på din eller dina bilar som du har.

Moderator: Moderator

Post Reply
User avatar
Dennis Åkerström
Posts: 11
Joined: 29 Dec 2018, 16:50
Location: Stockholm
NordicR Medlemsnummer: 0

855R Turkos

Post by Dennis Åkerström » 30 Dec 2018, 18:50

Även denna såg jag på blocket en gång i tiden. Hade inte möjlighet att inhandla den då.

Bilen fick en ny ägare, som jag tror körde den med en läckade kylare med defekt topplockspackning som följd. Bilen bytte ägare igen som bytte packningen och lite kringutrustning. Sedan hamnade den på Blocket igen. Den låg ute väldigt länge vill jag minnas för att vara på pass ovanlig. De som verkade mest intresserade tycktes komma utanför rikets gräns. Och jag är en av dom som tycker det är lite synd att bilarna har börjat gå på export, helst när det är ovanliga kulörer på bilarna.

Så jag gjorde slag i saken, bokade en flygbiljett söderut. Till Halmstad för att vara exakt. Provkörde och köpte, sedan bar det iväg hemåt.

Bilen fick för sig att läcka olja upptäckte vi vid tankstopp i Jönköping. Läckaget höll sig under kontroll dock och bilen klarade sig hela vägen hem.

Jag gjorde inte mycket med bilen sen, oljeläckaget lokaliserades och även dräneringen under torkardiket ordnades efter att ha fått in vatten i kupéfläkten efter en tvätt.

Bilen står för närvarande vinterförvarad och är planerad att komma hem igen i maj. Får se om det händer något då :mrgreen:
Attachments
IMG_9640.JPG
IMG_9640.JPG (1.17 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9606.JPG
IMG_9606.JPG (2.24 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9604.JPG
IMG_9604.JPG (2.12 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9592.JPG
IMG_9592.JPG (2.68 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9588.JPG
IMG_9588.JPG (3.71 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9589.JPG
IMG_9589.JPG (2.13 MiB) Viewed 7328 times
IMG_9586.JPG
IMG_9586.JPG (1.76 MiB) Viewed 7328 times

Hagfeldt
Posts: 5
Joined: 09 Dec 2018, 13:49
NordicR Medlemsnummer: 0

Re: 855R Turkos

Post by Hagfeldt » 20 Jan 2019, 00:10

Kul att du köpte den, det var jag som köpte den i Ludvika, var lite av ett spontanköp... Den hade en liten spricka uppe vid kylaren men den fungerade superfint i flera 100 mil, så länge man inte körde väldigt sakta under lång sträcka så den gick varm. Topplockspackningen gick efter att jag skulle upp för en liten kulle under semestern på österlen vilket resulterade att den blev stående 15 mil hemifrån och blev även blev såld där den stod.... Super kul att den blev uppfixad, skulle vara kul om den fick sig en rejäl renovering =) Jag har många bilder som jag skulle kunna skicka till dig på den om du är intresserad =)
Enligt ägaren som jag köpte den av så var den såld i Spanien till ett ryskt tennisproffs som skall ha vunnit endel av de högsta priserna man kunde vinna i slutet av 90-talet, sedan hade den två ägare (som var grannar med varann) i Ludvika innan jag köpte den =)

User avatar
Dennis Åkerström
Posts: 11
Joined: 29 Dec 2018, 16:50
Location: Stockholm
NordicR Medlemsnummer: 0

Re: 855R Turkos

Post by Dennis Åkerström » 20 Jan 2019, 18:03

Hagfeldt wrote: 20 Jan 2019, 00:10 Kul att du köpte den, det var jag som köpte den i Ludvika, var lite av ett spontanköp... Den hade en liten spricka uppe vid kylaren men den fungerade superfint i flera 100 mil, så länge man inte körde väldigt sakta under lång sträcka så den gick varm. Topplockspackningen gick efter att jag skulle upp för en liten kulle under semestern på österlen vilket resulterade att den blev stående 15 mil hemifrån och blev även blev såld där den stod.... Super kul att den blev uppfixad, skulle vara kul om den fick sig en rejäl renovering =) Jag har många bilder som jag skulle kunna skicka till dig på den om du är intresserad =)
Enligt ägaren som jag köpte den av så var den såld i Spanien till ett ryskt tennisproffs som skall ha vunnit endel av de högsta priserna man kunde vinna i slutet av 90-talet, sedan hade den två ägare (som var grannar med varann) i Ludvika innan jag köpte den =)
Tack för lite förtydligande över bilens historia! :)

Jo det hade ju vart trevligt med lite bilder på den :)

Post Reply