Volvo 855R ''uppfräschning''

Här kan du posta bilder och text på din eller dina bilar som du har.

Moderator: Moderator

Post Reply
Base
Posts: 2
Joined: 17 Dec 2018, 20:26
NordicR Medlemsnummer: 0

Volvo 855R ''uppfräschning''

Post by Base » 17 Dec 2018, 20:30

Lägger upp mitt projekt på nytt.

Då är det väl dags då ;)
Startar mitt projekt här med hoppas det går bra ;) Gjorde min tråd på garaget för ett par månader sedan målet var väl att jag skulle ha alla delar och bilder klart innan man slänger upp början på projektet. Det gör det lättare för er följare/läsare att följa och även för mig att hålla er uppdaterade. Sprang på denna ''fina'' R med ren slump då jag satt på tåget och glodde på blocket och fick syn på en annorlunda rubrik på en annons som inte riktigt stämde över med bilderna. 2 av 4 bilder var på en vinröd v70 och 2 på en t röd motorhuv där man kunde se lite av den ljusa inredningen och sista var en bilen på sidan bak av bilen. Jag ringde och bestämde tid samma dag och åkte och kollade på bilen och det var ingen vin röd v70 / t röd hybrid utan det var en 855r så än ser man allt rätt. Affären genomfördes och sedan hade man en t röd hemma det underlättar även när personen bor 2 min hemifrån :)
Tänke dela upp projektet i två delar.

Det som ska göras innan vintern

Kaross | plåtarbete/plast och hel lack
Upphängning | D2 Coilovers
Bromsar | Större skit ;)
Inredning | hitta bättre ljus inredning
Fälgar | Bola CSR 9/18''
Lite motorrum | Uppfräschning
Service | Stora servicen
Styling | Eventuellt bygga om stötfångare och vinge. Xc grill, ''Kolfiber'' Läpp och kanske tonat klarglas :)

Bjuder på lite bilder på hur den såg ut när jag hämtade bilen (tvättad)

Image

Image

Image

Ha det bäst och håll ut :D



Hallå.

Som ni såg i introt så har jag letat överallt efter en ljus inredning (stolar och soffa) då min har sett mycket bättre dagar. Fick först tag på en ''fin'' ljus v70r inredning det var så den var annonserad iallafall. På bilderna såg dom allt prima ut vilket gjorde att jag köpte det. Ångrar grovt att jag inte tog kort på hur dom hade packat stolarna och soffan :/ Inredningen hade iallafall hanteras först med smutsiga och oljiga handskar vilket gjorde det väldigt smutsigt sedan så hade dom även ställt stolarna på varandra med skenorna på sätet. soffan hade man bara slängt ner på stolarna sedan så hade det även stått ute i regnet så kombinerat med allt så var sätena förstörda :| Som tur var så fick jag skickat tillbaka inredningen. Redigt surt och humöret och hoppet efter ''ny'' inredning var inte på topp.
En vecka senare dyker en 855R ut på skroten men ljus inredning och på fredag kväll släpper dom ut bilen för självplock. Jag och far tog och åkte ner och hängde på låset och blev insläppta innan det öppna. Jag trodde verkligen inte att något skulle vara kvar på bilen men vad jag hade fel :D hela inredningen komplett var kvar :D Så det vara bara att börja riva inredningen. DOCK så tog jag inte dörrsidor vilket jag skulle gjort. Men Jag fick iallafall tag på en fin övrig inredning. Den behöver väl en touch up men det kommer ;)

Den gamla inredningen har sett bättre dagar

Jag funderar dock på att spara dom och få tag på ''nya'' överdrag då jag har fått tag på en i Amerika som gör nya som ser hel okey ut för en bra peng. Ni vet säkert vem det är men jag delar gärna med mig av sidan om ni vill. Han syr även mörka R säten. (bara fram dock)

Image

Image

Image

Dom nya ser dagar bättre ut

Image

Image

Image

Sedan fick jag även tag på ett par tyg mattor som jag köpte blint :/
Image

Här är dom tvättade någon som har något bättre tips till tvätt?
Image

Base
Posts: 2
Joined: 17 Dec 2018, 20:26
NordicR Medlemsnummer: 0

Re: Volvo 855R ''uppfräschning''

Post by Base » 18 Dec 2018, 19:09

Bromsar o coils!

Som ni såg i första inlägget så skrev jag större skit på bromsar :/ kollade först runt lite på vilka alternativ som fanns bör det kom toll "större" bromsar. Hittade en jätte bra annons där killen skulle rensa ut sitt garage innan flytt. Betalade för en massa härliga delar bland annat Volvos performance bromsar till ett bra pris. Visade sig att kille hade blivit dömd flertal gånger på grund utav bedrägeri.. surt. Detta kollar man ju givitvis upp efter affären är klar... Inga delar eller pengar tillbaka så började kag ännu en gång leta efter lite delar och fick entligen tag på bromsar! Då vad köpte jag? ;)

D2 bromsar :D kanske mest för show läste både bra och mindre bra om dom. Ville inte gå S60r broms vägen då dom flesta kör med det. (Kanske blir det ändå) bromsarna beskrevs i mycket bra skick bilder fanns det dåligt om vilket gjorde det svårt att göra en bedömning om hur dom var. Jag bestämde mig iallafall att köpa komplett paket. Bromsarna var i bra skick ut över all underredsmassa och bromsdamm som täckte oken. Har försökt göra rent dom i omgångar med en det bromsdam fortfarande kvar.
8 kolvs och fram och 4 kolv bak!
Slänger iallafall upp lite bilder hur dom ser ut.
Första tvätten
Image
Femte tvätten xD
Image

Image

Image

330 skivorna

Image

Image

Till nästa gång! ;)

Tog och tvättade en sjätte gång innan jag gick hem idag med fälgrengöring och det blev mycket bättre än innan :D bjuder ju självklart på lite bilder :)
Ni får ursäkta min smutsiga arbetsbänk :whistle:

Image


Image

Glömde ju visa bild på hur såg ut med all underredsmassa.
Oken såg väl inte så illa ut men inte långt ifrån men nu får ni iallafall en uppfattning om hur det såg ut:D

Image

Image

Adaptrarna blev det också färger på dock omlackade igen :)
Image

Image

Här är coilsen fram iallafall!
Köpta av samma kille så det var en del arbete där med underredsmassan.
Här är dom iallafall målade med hammarlack och även rengjorda. Just nu väntar jag på fjädrarna som blir pulverlackade så det ser lite bättre ut :)

Glömde ju självklart ta kort på hur dom såg ut innan :whistle:
Image
Image

Det blir säkert nya coilovers till nästa säsong :D

Image
Bak fick sig en skvätt färg också
Image

Post Reply