skumma varv

Ska min motor låta såhär? Vad är detta för grunka?
Ingen fråga är för dum för att fråga.

Moderator: Moderator

Post Reply
Suulan
Posts: 2
Joined: 25 Jan 2022, 13:37
NordicR Medlemsnummer: 0

skumma varv

Post by Suulan » 25 Jan 2022, 13:58

Tjena!
Jag är en ny medlem här på NordicR.
Jag har haft min bil i ca 4 år (855R manuell 1997)
Jag har en fråga angående att motorn beter sig skumt, och har så gjort sedan jag köpte bilen, dvs när jag gasar och trycker ned kopplingen så ökar varvet på motorn i 1-2sek innan varvet sjunker. Vad kan vara felet??
Bilen är som sagt en t-röd från 1997, dock är det inte orginal i maskinen, utan har 19t turbo, öppet filter, öppen dump (har backventil till org dump),andra kolvar/stakar och autotech steg5 programvara. Ca 370-400hk i maskinen.
Jag har bytt, lambdasond, alla vacuumslangar, nya tryckrör och siliconslangar, renoverat turbo, ny lmm, nya tändkablar / rotor / fördelade/ stift. Samt ny spjällägesgivare..
Är fruktansvärt irriterande när gasen "hänger" sig i 1-2sek innan jag kan växla på ett vettigt sätt..
Tänkte att ni som är specialister på dessa bilar, kanske har några förslag.
Kanske är det trimmet som gör detta?

Suulan
Posts: 2
Joined: 25 Jan 2022, 13:37
NordicR Medlemsnummer: 0

Re: skumma varv

Post by Suulan » 23 Aug 2022, 19:34

Tjena alla!
Fick inga kvalificerade gissningar från någon alls här på forumet.
Dock har jag nu fått ordning på varvet nu!
Tänkte dela med mig av lösningen till er som kanske har samma problem.

För det första så bytte jag vevhusventilationen och fick tomgången att ligga helt perfekt enligt mig, dvs mellan 850-900 varv. Innan ville den gärna öka när jag stod vid en korsning eller nåt.
Dock hade jag fortfarande problem med att varvet inte ville sjunka tillräckligt fort när jag släppte gasen....

Detta åtgärdades genom att tillverka en strypning (en svarvad hylsa i nylon) som jag fällde in i plaströret mellan insug och tomgångsspjället.
Denna hylsa reducerar diametern på slangen från 13,5mm till 8mm.

Post Reply