Att rädda en R - Thulesius 855R

Beskriv din bil eller projekt med text, bilder eller varför inte en video

Moderator: Moderator Gruppen

Att rädda en R - Thulesius 855R

Postby Davveth » Fri 13 Jan 2017, 19:44

Förord/Historia

Juni 2015 sökte jag mig till försvaret. Jag lyckades komma in trots ganska ordentliga problem med pollenallergi och halvtaskig kondis. I början var jag rätt så inställd på att bli logistiksoldat eller ledningssoldat vid södra skånska P7 men när jag snackade med Arbetskonsulenten så sa han plötsligt "öhh, juste vi har en plats kvar som mekaniker på P7 också"...

Självklart skulle jag bli mekaniker tänkte jag och svarade snabbt att mekaniker skulle passa mig perfekt.

Ungefär tre månader senare stod jag och skrev in mig utanför portarna till mitt nya hem på P7. Det var verkligen en kul tid i mitt liv!
När gröntjänsten aka GMU var klar fick vi ledigt över julen och jag började inse att jag behövde en bil för att kunna pendla mellan mitt hem i Lund och min arbetsplats på P7.
Jag letade febrilt efter lämpliga kärror på blocket och jag kom ganska snabbt underfund över att Volvo 850 bilarna såldes för kaffepengar. Efter lite research kom jag fram till att "åttafemtin" verkade vara en pålitlig bil samt att det fanns gott om delar på både skrot och diverse internetbutiker. Volvo var ett märke jag inte var så familjär med, dock förknippade jag det med pålitlighet och kvalité.

Jag och far åkte land och rike runt (sydvästra skåne) och letade efter min första bil. Till slut hittade vi min första bil, en Volvo 850GLT klädd i mörkgrön och rostbrunt

Här är en dålig bild på GLTn samma dag som den såldes
Image

Bilen var i väldigt bra skick rent maskinellt. Allting funkade som det skulle förutom att stötdämparna och infästningarna bak var kassa samt att det läckte lite olja mellan motor och låda (vilket var något jag inte ens visste var möjligt när bilen köptes :lol: ) dessutom var den väldigt billig :D

Jag bytte dämparna och infästningarna och körde sedan bilen fram och tillbaka mellan P7 och mitt hem, precis som utlovat var den väldigt pålitligt och startade alltid och gick aldrig sönder.

Vid det här laget hade mekanikerutbildningen börjat för mig på P7. Jag fick otroligt bra utbildning på hur elsystem och hydraulsystem fungerar, hur motorer fungerar, kaross, stötdämpning etc etc men den sak som fascinerade mig mest var när vi fick lära oss om överladdning och turboteknik. Självklart ska jag ha en bil med turbo, tänkte jag och började leta efter en bil med turbo. Det var nu jag fick upp ögonen för T5, T5-R och R modellerna.

I Juni 2016 köpte jag mig min andra bil, en Volvo 855R årsm 96.

Image

Bilen var ett "rullande projekt" och det var knappt att den ens rullade.
Toppackningen var blåst och hela kylarsystemet var fullt med en sörjig blandning utav kylarvätska och motorolja.
Styrservo läckte som ett såll.
Stabilisatorstagen gnällde och lät.
Bakvagnen klonkade
Rost hade lagats av orangutanger
Turbon rykte och läckte olja
m.m

Bilen var kort och gott en enda röra och jag var fast besluten om att fixa i ordning den.
Topplockspackning byttes tillsammans med alla standard service artiklar såsom kamrem, kamaxelpackningar, olja, tändstift etc
Stötdämpare fram och bak byttes tillsammans med ett par sänkningsfjädrar
Nya kylarslangar
Turbon plockades isär och rengjordes och tätningarna byttes
Vevhusventilationen blåstes ur ordentligt.
Styrservon byttes ut
Länkarmar bak plockades ut och bussningarna byttes.
etc

Massivs med tid och pengar gick in i bilen för att rädda den från en säker död. Jag skulle kunna säga att jag räddade en R.
Bjuder på lite bilder

Image

tog ut turbon för operation
Image

När den var ren och fin igen + nya tätningar!
Image

Toppackning byttes
Image

Bytte båda länkarmarna bak pga infästningen för höger stötdämpare gick av när jag skulle byta. Bytte alla fyra bussningar också
Image

Såhär kan det se ut.
Image

Efter en lång misär av felsökande och åter felsökande började bilen bli ganska felfri. Idag fungerar den felfritt och rullar på utan några små irritationer (sånär som att hjullager bak kan behövas bytas :cry: )

Bjuder på en bild på mig och en kompis när vi kör från Regementsområdet till motorområdet i R:en
Image

Image

Senaste bilden på den efter tvätt då jag kört den fram och tillbaka till Kristianstad häromdagen. Ja, denna R bilen får tyvärr rulla på vintern då jag inte har någon annan bil :|
Image
Davveth
Nordic R - Medlem 2017

Landskap: Skåne
Namn: David
Nordic R -: 564
Fordon:: Volvo 855R -96

Re: Att rädda en R - Thulesius 855R

Postby Martin Lund » Fri 13 Jan 2017, 19:58

Härligt att du hittade till en av Volvos skönaste bilar :)

Riktigt roligt att du har tagit väl hand om bilen dessutom!
Den verkade vara ganska slut med tanke på de fel som fanns. Men alltid kul att se folk som vågar se hur lätt vissa saker är att fixa och delar är inte så svårt att få tag på faktiskt :)
Martin Lund
Nordic R - Styrelsesuppleant

Landskap: Kronoberg
Namn: Martin
Nordic R -: 122
Fordon:: 855 T-5R Grön 96a

Postby Bluescreen » Fri 13 Jan 2017, 20:09

Ser ganska fin ut för man säga! :)
Alltid roligt att få läsa en historia bakom! :) :dance:
Bluescreen
Nordic R - Medlem 2017

Landskap: Dalarna
Namn: Joakim Ramsell
Nordic R -: 266
Fordon:: V70R AWD -98
V40 T4 Sport -01
945 Turbo -98
V70R AWD -00

Postby Robert Lind » Fri 13 Jan 2017, 21:15

Välkommen hit och kul att du delar med dig vad du gör med bilen. Verkligen roligt att du fixar till den, det är den värd!
Bra skrivet också, trevlig läsning så här på fredagkvällen :)

Hoppas du kommer att trivas med oss andra nöRdar :geek:
Mvh Robban
Sekreterare/redaktör NordicR

Mas med förkärlek till röda 850R. Sommarbilen är dock en gul herrgårdsvagn
.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

Namn: Robert Lind
Nordic R -: 628
Fordon:: .
-95 855 T-5R Krämgul
-96 855 R Flamröd

Postby unix » Sat 14 Jan 2017, 07:40

Alltid skoj när någon har tålamod att rädda en trevlig bil.
unix
R+

Landskap: Sthlm / Dala / Västm
Namn: John
Nordic R -: 385
Fordon:: 855 T-5R man 2wd full equip

Postby Kroona » Sun 15 Jan 2017, 09:29

trevlig tråd och intressant läsning!
Volvo 850 T-5R T-gul "TMR"
Kroona
Nordic R - Medlem 2017

Landskap: östergötland
Namn: Björn
Nordic R -: 254
Fordon:: Volvo 850 T-5R T-gul

Postby Fredrik Sunnemalm » Sun 15 Jan 2017, 21:31

Härligt med fler o fler trådar igen på forumet som är roliga att följa
"Alla sporter som utövas med livet som insats är de enda som förtjänar epitetet "sport", att springa runt och sparka på en boll för att sedan ligga och åma sig som ett fruntimmer är per definition idrott, inte sport!".
Fredrik Sunnemalm
Nordic R - Vice Ordförande

Namn: Turbo-Fredde
Nordic R -: 6
Fordon:: -96 855R
-98 V70R AWD
-07 V70 D5 Sport edition

Re: Att rädda en R - Thulesius 855R Del 2

Postby Davveth » Fri 21 Jul 2017, 00:53

Roligt att folk gillade att läsa lite!
Tycker detta är en skitkul bil som förtjänar att leva sitt liv fullt ut utan att dö på någon tipp!

En del har hänt sedan senast! Det viktigaste enligt mig var att fixa nya däck då de som satt på var helt tokslut och rent sagt farliga att åka på! Köpte mig nya hankook Ventus evo 2 i original storlek 205/45R17! Dessutom fick den en helvagnsinställning så nu går den som ett spjut!

Den rostiga bakluckan ersatts med en nylackad fin lucka med ny torkaram, torkarblad och emblem! På bilden jag visar här finns ingen ny torkararm eller NordicR Regskyltshållare men självklart har jag det kombinerat med nya fräscha skyltar!

Image

Image

Jag tog bort de främre torkarmotorerna till strålkastarna och fixade lister utan hål! Fick detta lackade i samma veva som jag fick min huv lackad (var full av fula stenskott och lite rost)

Image

Dessutom har jag haft en buckla precis vid tanklocket som stört mig otroligt. Den har blivit lagad och lackad

Image

Image

Image

Image

Jag bytte även till en snyggare knopp från en S80 i matchande trä och fixade till kopphållarna då de jag hade i bilen saknade de undre armarna som vecklas ut under hållarna! Överlag har jag inte gjort något annat med inredningen förutom att hålla allt rent och fräscht då jag ogillar att ha en smutsig kabyss! Tycker om original för det mesta men knoppen höjde utseendet IMO även fast man kanske skulle haft T5-R knopp eller den med grått läder. Har även bytt till hårdplastbussningar i växellänkaget och i spakstället! Nästan allt glapp är borta och det känns riktigt bra att växla, det enda som ska bytas nu är den stora vita bussningen som håller själva spaken in i stället så kommer det bli perfekt!

Image

Image

Image

Bilen blev besiktigade och gick igenom utan problem! Jag citerar besiktningskvinnan när hon gick ut för att besiktiga min bil: - "Du tar de kinesiska skitet sålänge (syftar på en KIA som stod bredvid), så tar jag den svenska kvalitéts bilen lite snabbt" :)

Image

Samma dag började jag riva bilen för att byta koppling, motorfästen, subframebussningar, diverse packningar etc.
Motorfästena var jättedåliga och man hade mycket motorvibrationer i ratt vid starter.
Fick tyvärr inte så mycket bilder på det då jag fokuserade mest på att jobba på då detta var första gången på en 850 för mig men byggde en ordentlig motorbalk av ordentligt trä som jag ställde över motorn och hängde den med spännband i balken. Allt går om man vill! Sedan bara sänkte jag subframen på vänster sida och plockade ut lådan, bytte stora packningen mellan motor och låda, pilotlagret och hela kopplingen till en "ny" (gått 30mil ungefär) Volvo Originalkoppling.

Bilen är just nu efter alla dessa reparationer i mycket mycket bättre skick än när jag köpte den. Känns som en ordentlig bil man kan lita på. Dock har jag just nu problem med att den inte Turbon laddar som den ska. Jag misstänker antingen WG eller magnetventilen till Turbon. Om jag rycker slangen till WG så börjar den ladda bättre! Tror dessutom jag måste gå igenom hela systemet och leta läckor!

De stötdämparna som var nya för lite mer än ett år sedan är idag ganska värdelösa och jag inser att jag inte borde köpt så billigt skit då, de låter illa, knakar och kränger illa. Är inte alls nöjd och ser fram emot att byta dem mot Koni dämpare kombinerat med H&R fjädrar + nya topplagringar! Pengar är enda problemet då jag måste hålla i pengarna inför hösten då jag ska flytta hemifrån och börja studera och inte kommer ha samma ekonomi eller tid. Dörrar och framskärmar är också i dåligt skick och behöver lackas om och få någon små bulor utdragna. Ska inom snar framtid även Plastidippa alla svarta/grå lister runt om bilen för att det ska bli lite snyggare!

Image
Davveth
Nordic R - Medlem 2017

Postby CGS » Fri 21 Jul 2017, 05:38

Mycket trevlig beskrivning av din bil :D
CGS
Nordic R - Medlem 2017

Landskap: Uppland
Namn: Carl-Gunnar
Nordic R -: 582
Fordon:: Volvo S60 R AWD 2007

Postby Bluescreen » Fri 21 Jul 2017, 12:34

Trevligt läsning om vad du gjort med bilen på senare tid! :)
En ny baklucka gjorde minst sagt underverk!
Bluescreen
Nordic R - Medlem 2017

Namn: Joakim Ramsell
Nordic R -: 266
Fordon:: V70R AWD -98
V40 T4 Sport -01
945 Turbo -98
V70R AWD -00

Postby Robert Lind » Mon 31 Jul 2017, 21:59

Instämmer med föregående talare. Du har jobbat på bra med bilen!
Mvh Robban

.
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

-95 855 T-5R Krämgul
-96 855 R Flamröd

Postby Davveth » Wed 09 Aug 2017, 21:21

Blandade känslor. Jag kommer spendera mina närmsta 3-5år i Linköping och studera. Kommer därför tyvärr inte ha tid att ha bil och kommer tyvärr sälja min R. Så fort jag studerat klart och har ett bra jobb med bra betalt kommer nog hobbyn komma tillbaka! En dag blir det nog T-gul, grön, laser eller saffran. Får se helt enkelt!
Har spenderat dagen till att tvätta av bilen ordentligt för att knäppa några bilder till försäljning! Är ni intresserade är det bara att höra av sig på PM, mail eller telefon

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Davveth
Nordic R - Medlem 2017

Postby Martin Lund » Sat 12 Aug 2017, 11:05

Din inredning ser riktigt bra ut med tanke på åren.

har du kört noppborttagare på sätena?
Förövrigt så sitter ditt bälteslås på mittplatsen bak åt fel håll.
Bara att försöka vika bältet dubbelt och dra fram och tillbaka så att bälteslåset vänder på sig.
Martin Lund
Nordic R - Styrelsesuppleant

Landskap: Kronoberg
Namn: Martin
Nordic R -: 122
Fordon:: 855 T-5R Grön 96a

Postby Robert Lind » Sat 12 Aug 2017, 12:27

Synd att du måste sälja bilen. Hoppas den hamnar hos någon som tar hand om den väl. Hoppas förstås också att du själv hittar du fint exemplar när det är dags och att du då kommer tillbaka som medlem!
Mvh Robban

.
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

-95 855 T-5R Krämgul