Dennis Volvo 855 T-5R - Återmontering

Beskriv din bil eller projekt med text, bilder eller varför inte en video

Moderator: Moderator Gruppen

Re: Dennis Volvo 855 T-5R - Återmontering

Postby Dennis » Wed 29 Jun 2016, 10:01

Fredrik Sunnemalm wrote:Man får sätter och dreglar i din tråd snart dags för grovmönstrade däck för att inte halka ur.
:mrgreen:

unix wrote:Mycket arbete nedlagt här ;) Ser ut att vara i avundsvärt bra skick överallt den bilen?
Jo nån timme har man allt lagt ner för att få pli på bilen :whistle:

Har för övrigt plockat fram inredningen nu och gått över allting. Baksätet har några småskador och framstolarna är rätt så slitna. Så tänkte ta med mig förarstolen (Som ser värst ut) till Colorglo och se vad dom tror man kan göra åt allt :think:
Image

Tanken är att fylla igen lite sprickor i lädret samt färga in några ställen som blivit lite slitna :)
International R Winner Volvo Verkerk Utrecht 2015
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

Landskap: Stockholm
Namn: Dennis Åkerström
Nordic R -: 43
Fordon:: 855-582 T-5R
S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Dennis » Mon 26 Dec 2016, 20:18

Var ett tag sedan jag uppdaterade nu!

Som jag sa i förra uppdateringen började jag plocka fram all inredning jag ville använda och sortera ut det som var dåligt/slitet. Men innan jag lämnade iväg inredningen för omfärgning och åtgärd av spickor i lädret ville jag testa eljusteringen i framstolarna. För det vore ju inte så kul att renovera klädseln för ex antal tusen och sedan inse att man behöver plocka av stora delar av klädseln för att åtgärda ev problem samt riskera att skada klädseln.

Och mycket riktigt! Axeln som styr ryggstödets justering hade gått av på passagerarstolen, och om den byts tyckte jag det var lika bra att byta den på förarsidan också. Kollade upp artikelnummer till allt på jobbet. Axlarna låg tydligen på GCP med saldot "begränsat antal i lager". Ringde till dom dagen efter för att bekräfta lagerststusen. Visade sig att dom var restnoterade ett par månader framåt!

Under tiden som jag fick vänta på axlarna valde jag att leta reda på en ny mittkonsol, det var väl inget större fel på min egentligen men någon i tidigare ägo hade skruvat i två skruvar i sidan på konsolen där passageraren har sina fötter, dessa hål syntes när dörren öppnades och var således helt oacceptabelt att ha kvar.

Snubblade på en mittkonsol lite då och då när man var ute på skrotarna, men det var alltid nån brist som det föll på. Veckorna gick, men tillslut fann jag en i en relativt välvårdad T5:a. En ordentlig tvätt gjorde susen och den såg som ny ut! Jag var superglá :)

En kort tid senare dök axlarna upp till framstolarna. Lite bilder nedan får tala för resten :D

Nya klämringar till klädseln och Volvos tång avsedd för arbetet gjorde det hela lekande lätt :)
Image
Passagerarstolen Före/Efter
Image
Image
Image
Image
Image
Nya axlar
Image
På plats!
Image
Förarstolen.
Image
Image
Färdiga för renovering!
Image
Förtydligande av mittkonsolens defekter. Syns två små hål i framkant ;) Gamla till höger, nya till vänster.
Image
Helhet :)
Image
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Fredrik Sunnemalm » Mon 26 Dec 2016, 20:45

Härligt med lite uppdateringar även om jga inte trott att dte står still.
"Alla sporter som utövas med livet som insats är de enda som förtjänar epitetet "sport", att springa runt och sparka på en boll för att sedan ligga och åma sig som ett fruntimmer är per definition idrott, inte sport!".
Fredrik Sunnemalm
Nordic R - Vice Ordförande

Landskap: Skåne
Namn: Turbo-Fredde
Nordic R -: 6
Fordon:: -96 855R
-98 V70R AWD
-07 V70 D5 Sport edition

Postby Martin Lund » Mon 26 Dec 2016, 20:49

Riktigt härligt med "nya" stolar.

Du råkar inte ha art nr på clipsen och tången?
Lite enklare att återmontera det somsagt :P

Jag antar att du hittade en T-5R konsoll i en Turbo bil. För det skiljer ju på färgen då T-5R har en annan nyans på plasten mm.

Bilen ser ju riktigt fin ut. Ligger man i så bör det inte vara så "mycket kvar"? Vad är planerna, Ha ut den i sommar eller invänta 2018?
Martin Lund
Nordic R - Styrelsesuppleant

Landskap: Kronoberg
Namn: Martin
Nordic R -: 122
Fordon:: 855 T-5R Grön 96a

Postby Dennis » Mon 26 Dec 2016, 21:49

Fredrik Sunnemalm wrote:Härligt med lite uppdateringar även om jga inte trott att dte står still.
Tack Fredde!

Ja det står inte helt stilla, men samtidigt händer det inte så mycket. Men tyckte ni kunde få en liten uppdatering i alla fall :)

swec wrote:Riktigt härligt med "nya" stolar.

Du råkar inte ha art nr på clipsen och tången?
Lite enklare att återmontera det somsagt :P

Jag antar att du hittade en T-5R konsoll i en Turbo bil. För det skiljer ju på färgen då T-5R har en annan nyans på plasten mm.

Bilen ser ju riktigt fin ut. Ligger man i så bör det inte vara så "mycket kvar"? Vad är planerna, Ha ut den i sommar eller invänta 2018?
Ja det känns riktigt gött att bara få bort dom spruckna sömmarna. Bara det gjorde mycket för helheten :)

Jag kan skicka ett pm angående tången och clipsen så fixar vi det.

Är du 100 på det? Jag har hört detta tidigare och jämförde originalkonsolen från gulingen med den som sitter i min TDI (-97) på skoj när jag bytte och det var exakt samma nyans likaså med den som sitter i min GLT som är tagen från en senare modell av GLT (-96). Det kanske ändrades på slutet av produktionen att även de vanliga vagnarna fick den mörka nyansen?

Nej det är egentligen inte så mycket kvar. Det som tar mycket av tiden är att hitta nya Volvo-originaldelar som utgått. Men annars är det: Subframe, stötfångarbalkar och div annat ska blästras och pulverlackas och sedan skruvas ihop och monteras.
Motorn ska få sig en genomgång och likaså växellådan, dörrarna ska passas in lite bättre och sedan skruva ihop innanmätet. Interiören är i det stora hela klar, saknas en panel i bagageutrymmet i felfritt skick som jag hoppas snubbla på så småningom :think:

Så vill man ha en bil som är halvdant ihopskruvad med piratdelar går det nog att få den klar på en eller två månader :mrgreen: Jag känner att jag vill ha den klar inom snar tid utan att fuska mig dit så vi får se. Haft flera deadlines som blivit helt överkörda, dels på grund av dåligt urval av delar. Men rätt som det är dyker det upp lite skit man behöver och så gör man ett ryck :)
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Tue 27 Dec 2016, 22:30

Dennis wrote:Ja det känns riktigt gött att bara få bort dom spruckna sömmarna. Bara det gjorde mycket för helheten :)

Jag kan skicka ett pm angående tången och clipsen så fixar vi det.

Är du 100 på det? Jag har hört detta tidigare och jämförde originalkonsolen från gulingen med den som sitter i min TDI (-97) på skoj när jag bytte och det var exakt samma nyans likaså med den som sitter i min GLT som är tagen från en senare modell av GLT (-96). Det kanske ändrades på slutet av produktionen att även de vanliga vagnarna fick den mörka nyansen?

Nej det är egentligen inte så mycket kvar. Det som tar mycket av tiden är att hitta nya Volvo-originaldelar som utgått. Men annars är det: Subframe, stötfångarbalkar och div annat ska blästras och pulverlackas och sedan skruvas ihop och monteras.
Motorn ska få sig en genomgång och likaså växellådan, dörrarna ska passas in lite bättre och sedan skruva ihop innanmätet. Interiören är i det stora hela klar, saknas en panel i bagageutrymmet i felfritt skick som jag hoppas snubbla på så småningom :think:

Så vill man ha en bil som är halvdant ihopskruvad med piratdelar går det nog att få den klar på en eller två månader :mrgreen: Jag känner att jag vill ha den klar inom snar tid utan att fuska mig dit så vi får se. Haft flera deadlines som blivit helt överkörda, dels på grund av dåligt urval av delar. Men rätt som det är dyker det upp lite skit man behöver och så gör man ett ryck :)

Det verkar som att det finns på de vanliga modellerna med "rätt" nyans på det gråa. Har fått höra att det är en egen för just T-5R etc. Men det verkar som att det går att hitta även rätta plastdetaljerna till våra bilar ur andra "snik" modeller.

Ja har man massor av delar att fixa iordning till tipptopp så tar det ju sin lilla tid. Det sjuka är att dörrarna tar väl egentligen mer tid att fixa än vad övriga inredningen tar att knåpa ihop.

jag tycker du gör helt rätt i att ta det ganska lugnt och hittar just de delar man vill ha för att kunna återställa den. jag är ju lite inne på samma spår även om jag inte är på helt original spåret utan bara tänker köra utseendet som sådant.
Martin Lund
Nordic R - Styrelsesuppleant

Landskap: Kronoberg
Namn: Martin
Nordic R -: 122
Fordon:: 855 T-5R Grön 96a

Postby Dennis » Fri 02 Jun 2017, 22:37

Lämnat in lite smått och gott på blästring och pulverlack idag :)
Image
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Robert Lind » Sat 10 Jun 2017, 22:44

Sakta men säkert!
Är det subframen där underst? Du råkar inte ha en till? Skulle behöva en framöver..
Mvh Robban
Sekreterare/redaktör NordicR

Mas med förkärlek till röda 850R. Sommarbilen är dock en gul herrgårdsvagn
.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

Landskap: Dalarna
Namn: Robert Lind
Nordic R -: 628
Fordon:: .
-95 855 T-5R Krämgul
-96 855 R Flamröd

Postby Dennis » Mon 12 Jun 2017, 21:11

Robert Lind wrote:Sakta men säkert!
Är det subframen där underst? Du råkar inte ha en till? Skulle behöva en framöver..
Stämmer bra det. Jo det sitter en på bilen nu. Sen tror jag att det finns en till i mitt andra garage. Ska jag kika framöver? :)
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Robert Lind » Mon 12 Jun 2017, 21:56

Dennis wrote:
Stämmer bra det. Jo det sitter en på bilen nu. Sen tror jag att det finns en till i mitt andra garage. Ska jag kika framöver? :)

Ja det vore ju väldigt snällt, men det brinner inte i knutarna direkt. Har ett par till på gång, men du är närmast geografiskt än så länge.
Mvh Robban
Sekreterare/redaktör NordicR

Mas med förkärlek till röda 850R. Sommarbilen är dock en gul herrgårdsvagn
.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

Landskap: Dalarna
Namn: Robert Lind
Nordic R -: 628
Fordon:: .
-95 855 T-5R Krämgul
-96 855 R Flamröd

Postby Base » Tue 13 Jun 2017, 05:47

Dennis wrote:Var ett tag sedan jag uppdaterade nu!

Som jag sa i förra uppdateringen började jag plocka fram all inredning jag ville använda och sortera ut det som var dåligt/slitet. Men innan jag lämnade iväg inredningen för omfärgning och åtgärd av spickor i lädret ville jag testa eljusteringen i framstolarna. För det vore ju inte så kul att renovera klädseln för ex antal tusen och sedan inse att man behöver plocka av stora delar av klädseln för att åtgärda ev problem samt riskera att skada klädseln.

Och mycket riktigt! Axeln som styr ryggstödets justering hade gått av på passagerarstolen, och om den byts tyckte jag det var lika bra att byta den på förarsidan också. Kollade upp artikelnummer till allt på jobbet. Axlarna låg tydligen på GCP med saldot "begränsat antal i lager". Ringde till dom dagen efter för att bekräfta lagerststusen. Visade sig att dom var restnoterade ett par månader framåt!

Under tiden som jag fick vänta på axlarna valde jag att leta reda på en ny mittkonsol, det var väl inget större fel på min egentligen men någon i tidigare ägo hade skruvat i två skruvar i sidan på konsolen där passageraren har sina fötter, dessa hål syntes när dörren öppnades och var således helt oacceptabelt att ha kvar.

Snubblade på en mittkonsol lite då och då när man var ute på skrotarna, men det var alltid nån brist som det föll på. Veckorna gick, men tillslut fann jag en i en relativt välvårdad T5:a. En ordentlig tvätt gjorde susen och den såg som ny ut! Jag var superglá :)

En kort tid senare dök axlarna upp till framstolarna. Lite bilder nedan får tala för resten :D

Nya klämringar till klädseln och Volvos tång avsedd för arbetet gjorde det hela lekande lätt :)
Image
Passagerarstolen Före/Efter
Image
Image
Image
Image
Image
Nya axlar
Image
På plats!
Image
Förarstolen.
Image
Image
Färdiga för renovering!
Image
Förtydligande av mittkonsolens defekter. Syns två små hål i framkant ;) Gamla till höger, nya till vänster.
Image
Helhet :)
Image

Stolarna ser ju galet bra ut :)
Base
Real Rocker

Landskap: Halland
Namn: Mattias
Nordic R -: 0
Fordon:: Volvo 855R

Postby Dennis » Fri 16 Jun 2017, 14:21

Robert Lind wrote:
Dennis wrote:

Ja det vore ju väldigt snällt, men det brinner inte i knutarna direkt. Har ett par till på gång, men du är närmast geografiskt än så länge.
Jag åker ev till andra garaget i helgen. Kan kika då :)

Base wrote:Stolarna ser ju galet bra ut :)
En liten renovering hos colorglo bara så är jag supernöjd :mrgreen:
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby cdx873v » Sat 17 Jun 2017, 20:26

sjukt bra med stolarna!

håller på med min svarta t5-r, där förarstolen fastnat i stekar-läge! lagom irriterande. det vibrerar lite i toppen av stolen så det blir nog att öppna den och fixa. tar hemskt gärna nr på tången jag med. dags för stackaren att komma ut på vägarna nu!
cdx873v
Rookie

Namn: Patrik
Nordic R -: 0
Fordon:: -95 855 t5r

Postby Dennis » Sun 18 Jun 2017, 17:56

cdx873v wrote:sjukt bra med stolarna!

håller på med min svarta t5-r, där förarstolen fastnat i stekar-läge! lagom irriterande. det vibrerar lite i toppen av stolen så det blir nog att öppna den och fixa. tar hemskt gärna nr på tången jag med. dags för stackaren att komma ut på vägarna nu!
Jag får försöka komma ihåg det! :mrgreen:
Dennis
Nordic R - Medlem 2017

S60R AWD
S70R
855 TDI
855-552 GLT