Dennis Volvo 855 T-5R - Återmontering

Beskriv din bil eller projekt med text, bilder eller varför inte en video

Moderator: Moderator Gruppen

Re: Dennis Volvo 855 T-5R - Återmontering

Postby Martin Lund » Fri 05 Jan 2018, 21:09

Det fungerar utmärkt med att ladda upp bilder via mobilen.

Bara sätta dig vid datorn och försöka få dit de gamla bilderna igen.

En vettig fördel forumet har med egen bildhost är att de inte försvinner.
Nackdelen är väl om man har projekttråd på flera sidor så är en extern host lättare att använda då man bara behöver skriva texten en gång och länka varje bild. Sen bara kopiera allting och posta på hur många sidor man känner för det :P
Martin Lund
Nordic R - Styrelsesuppleant

Landskap: Kronoberg
Namn: Martin
Nordic R -: 122
Fordon:: 855 T-5R Grön 96a
854 R Grå 96

Postby Dennis » Fri 05 Jan 2018, 21:11

Martin Lund wrote:Det fungerar utmärkt med att ladda upp bilder via mobilen.

Nackdelen är väl om man har projekttråd på flera sidor så är en extern host lättare att använda då man bara behöver skriva texten en gång och länka varje bild. Sen bara kopiera allting och posta på hur många sidor man känner för det :P
Mig veterligen hade vi problem förut med att våran "Interna" bilduppladdare inte kunde förminska bilderna så dom passade för forumet, så man fick sitta och förminska dom själv? Men det verkar ju vara löst nu! :dance:

Ja det blir en heltidstjänst att återställa allting. Man får ta det nån gång när man får tid över.
International R Winner Volvo Verkerk Utrecht 2015
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

Landskap: Stockholm
Namn: Dennis
Nordic R -: 43
Fordon:: °
855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Sat 06 Jan 2018, 19:51

Dennis wrote:
Martin Lund wrote:Det fungerar utmärkt med att ladda upp bilder via mobilen.

Mig veterligen hade vi problem förut med att våran "Interna" bilduppladdare inte kunde förminska bilderna så dom passade för forumet, så man fick sitta och förminska dom själv? Men det verkar ju vara löst nu! :dance:

Ja det blir en heltidstjänst att återställa allting. Man får ta det nån gång när man får tid över.

Jag tror det problemet är löst nu. Jag störde mig med på det en del. Nu tror jag bara att det är några externa sidor som bråkar fortfarande. men det bör vara löst med hjälp av webbläsare som blir bättre o bättre med att anpassa innehållet till vald bildskärm o upplösning etc.
Martin Lund

854 R Grå 96

Postby Dennis » Sun 07 Jan 2018, 13:56

Då ska vi försöka ta igen lite av vad som skett den senaste tiden!

Jag vart erbjuden att köpa en helt ny T-5R ratt i somras. Kunde jag absolut inte säga nej till!
IMG_9282.JPG

Subframe, krockbalkar till stötfångare plus div annat blästrat och pulverlackerat.
IMG_9312.JPG

Rengöring utav tätningslist som sitter på krockbalken bak.
IMG_9872.JPG

Börjat montera ihop stötfångaren bak.
IMG_9878.JPG

Rengöring av ventilationsgaller som sitter i nederkant på bakskärmarna bakom stötfångaren.
IMG_9884.JPG

Och efter!
IMG_9881.JPG

Bagagelucka monterad efter ett par år :mrgreen:
IMG_9919.JPG

Monterade även motorhuven :mrgreen:
IMG_9922.JPG
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Robert Lind » Sun 07 Jan 2018, 14:15

Se där! Snart redo att (torr)köras då!
Robban Lind
Sekreterare/redaktör NordicR

Mas med förkärlek till röda 850R. Sommarbilen är dock en gul herrgårdsvagn
.
Reportageuppdrag: volvo@850r.se
Robert Lind
Nordic R - Sekreterare

Landskap: Dalarna
Namn: Robert Lind
Nordic R -: 628
Fordon:: .
-95 855 T-5R Krämgul
-96 855 R Flamröd

Postby Dennis » Sun 07 Jan 2018, 14:57

Robert Lind wrote:Se där! Snart redo att (torr)köras då!
Ajjemen! :mrgreen:
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Sun 07 Jan 2018, 15:45

Skoj att du slänger dit C70 stagen med.

Har letat efter de lite själv men inte så vanligt att komma över och tycker de är ganska dyra att köpa nya med så :P
Martin Lund

854 R Grå 96

Postby Dennis » Sun 07 Jan 2018, 16:49

Martin Lund wrote:Skoj att du slänger dit C70 stagen med.

Har letat efter de lite själv men inte så vanligt att komma över och tycker de är ganska dyra att köpa nya med så :P
Vi får se hur det blir med stagen. Jag testade att montera dom på min diesel innan jag skickade iväg stagen på lack. Och med dom vanliga gummibussningarna i subframen fungerade dom inget vidare. Jag såg att staget pressade ihop bussningen kraftigt samt att jag upplevde mer resonans från motorn upp i golvet. Efter lite mer forskning visade det sig att C70:in (Cabriolet) har stumma bussningar (Aluminium eller liknande) i sin subframe som gör att staget sitter stummare och inte kan pressa ihop bussningen på samma vis.

Så nu undrar jag om jag ska kasta upp stagen på vinden så länge, eller leta reda på en C70-subframe med dom stumma bussningarna :think:

Nej dom är lite svåra att komma över faktiskt för vettiga pengar. Så hade varit kul att få på dom på bilen :)
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Sun 07 Jan 2018, 20:29

Dennis wrote:
Martin Lund wrote:Skoj att du slänger dit C70 stagen med.

Vi får se hur det blir med stagen. Jag testade att montera dom på min diesel innan jag skickade iväg stagen på lack. Och med dom vanliga gummibussningarna i subframen fungerade dom inget vidare. Jag såg att staget pressade ihop bussningen kraftigt samt att jag upplevde mer resonans från motorn upp i golvet. Efter lite mer forskning visade det sig att C70:in (Cabriolet) har stumma bussningar (Aluminium eller liknande) i sin subframe som gör att staget sitter stummare och inte kan pressa ihop bussningen på samma vis.

Så nu undrar jag om jag ska kasta upp stagen på vinden så länge, eller leta reda på en C70-subframe med dom stumma bussningarna :think:

Nej dom är lite svåra att komma över faktiskt för vettiga pengar. Så hade varit kul att få på dom på bilen :)

Har för mig att det "ska" vara C70 subframen till de. Men hade varit kul att testa. Dock vill jag inte lägga ut de pengarna som en ny kostar för att testa om det passar med 850 subframe och Delrinbussningar och med Ultraracing stagen som jag har på mig. :P
Martin Lund

854 R Grå 96

Postby Dennis » Mon 08 Jan 2018, 20:41

Hade tänkt att montera vänster sidoruta bak nu ikväll. Beställde rutor för något år sedan, packade upp den vänstra häromdagen och såg att den övre tätningslisten till den hade skadats lite efter förvaring. Så beställde en ny ruta i morse på jobbet som dök upp på eftermiddagen. Glá som jag var begav jag mig hemåt för att kasta dit denna ruta istället. Lyckan var dock kortvarig då jag först upptäckte när rutan packades upp att det suttit en dekal på rutan, antagligen med tillverkningsnummer, datum eller liknande. Som någon hade försökt skrapa bort med repor i glaset som följd. Inte nog med det så vid testmonteringen så pekade den nedre listen på rutan som ligger mot bakskärmen rakt ut. Helt oacceptabelt :doh:

Så det blir till att beställa ännu en ny ruta imorgon och hoppas på att den är i bättre skick.

IMG_9929.JPG

IMG_9932.JPG
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Mon 08 Jan 2018, 22:04

Vad går rutorna bak på?
art nr?

Funderar om jag med ska köpa nya bak eller om man ska försöka återanvända de nuvarande.

Surt med två dåliga rutor :( Känns som att det är lite svajigt med kvaliten på Volvos grejor nu när lagren börjar sina.

EDIT: ska du även byta bakrutan?
Jag fick för mig att de hade utgått?
Martin Lund

854 R Grå 96

Postby Dennis » Tue 09 Jan 2018, 20:49

Martin Lund wrote:Vad går rutorna bak på?
art nr?

Funderar om jag med ska köpa nya bak eller om man ska försöka återanvända de nuvarande.

Surt med två dåliga rutor :( Känns som att det är lite svajigt med kvaliten på Volvos grejor nu när lagren börjar sina.

Ca 2000:/st kostar de, 9169563 och 9169564 är artnr. Personligen hade jag satsat på nya. Listerna har ju en förmåga att styvna till efter åren och torka ut med en gråaktig list som följd. Hade jag aldrig satt dit efter en hellackering. Nytt skare va!

Ja det känns kasst. Beställde en ny imorse som låg i Göteborg, så den kommer imorgon. Hoppas på att den är i bättre skick.

Bakrutan har utgått ja. Men jag har en bakruta som klarat sig hyfsat från repor :)
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Dennis » Thu 11 Jan 2018, 21:11

Limmade den nya rutan igår kväll. Inga skador denna gång som tur var :)

IMG_9961.JPG

IMG_9960.JPG
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R
855 TDI
855-552 GLT

Postby Martin Lund » Fri 12 Jan 2018, 18:37

Dennis wrote:
art nr?

Ca 2000:/st kostar de, 9169563 och 9169564 är artnr. Personligen hade jag satsat på nya. Listerna har ju en förmåga att styvna till efter åren och torka ut med en gråaktig list som följd. Hade jag aldrig satt dit efter en hellackering. Nytt skare va!

Ja det känns kasst. Beställde en ny imorse som låg i Göteborg, så den kommer imorgon. Hoppas på att den är i bättre skick.
Bakrutan har utgått ja. Men jag har en bakruta som klarat sig hyfsat från repor :)

Då ska jag nog lägga en beställning på två rutor då. Är ju lite svårt att få bort de gamla utan att nagga sönder gammal gummi med.
Tack för art nr!!

Ganska onödigt ja.
Synd att rutorna till bakluckan har utgått eller är det 850 som utgått eller även V70?
Det sura är ju att då åker man på nya sidorutor med då de blir ganska dassiga efter ett par år. Spec då folk använder isskrapa på rutorna. Det sliter ju satan på rutorn om bilen går vintertid.

Riktigt härligt att rutorna börjar trilla på plats.
Då är det inte så långt borta från att iaf bakänden på bilen är komplett med andra ord.
Men jag antar att det finns massa skruvar, småclips och sånt som ska rengöras och evt köpas nya mm som tar ganska mycket tid i det hela.
Martin Lund

854 R Grå 96

Postby Dennis » Fri 12 Jan 2018, 19:23

Martin Lund wrote:
Dennis wrote:
art nr?

Då ska jag nog lägga en beställning på två rutor då. Är ju lite svårt att få bort de gamla utan att nagga sönder gammal gummi med.
Tack för art nr!!

Ganska onödigt ja.
Synd att rutorna till bakluckan har utgått eller är det 850 som utgått eller även V70?
Det sura är ju att då åker man på nya sidorutor med då de blir ganska dassiga efter ett par år. Spec då folk använder isskrapa på rutorna. Det sliter ju satan på rutorn om bilen går vintertid.

Riktigt härligt att rutorna börjar trilla på plats.
Då är det inte så långt borta från att iaf bakänden på bilen är komplett med andra ord.
Men jag antar att det finns massa skruvar, småclips och sånt som ska rengöras och evt köpas nya mm som tar ganska mycket tid i det hela.
Låter som en bra idé!

Haha, intressant att du sa det. Jag kom på att jag kikade på bagageluckans ruta till 850 i Vida innan jag bestämt mig för 800-seriens lucka eller V70. Jag kollade nu i Vida och V70:ins glasruta gick fortfarande att beställa. Så jag beställde den nu, så dyker den upp på Tisdag förhoppningsvis :lol:

Bakruta.jpg
Dennis
Nordic R - Medlem 2018

855-582 T-5R
855-586 R
S60R
S70R